Nieuw onderzoek van OECD Watch wijst uit dat zonder verbeteringen de OECD-richtlijnen hun betekenis verliezen.
Het Model NCP bevat voorstellen om het functioneren van de Nationale
Contact Punten te verbeteren. Aanbevelingen lopen uiteen van principes
als de onafhankelijkheid van de NCP en gelijke behandeling van de
partijen tot gedetailleerde aanwijzingen voor een betere behandeling
van de klachten. Hoewel het onderzoek zich met name richt op de EU,
komen de geïdentificeerde problemen voor in alle OECD- en gerelateerde
landen.
“Overheden lijken te zijn vergeten dat zij verantwoordelijkheid zijn om
het wangedrag van hun bedrijven te voorkomen en straffen, met name
wanneer dit soort gedrag leidt tot de schendingen van mensenrechten. Of
bedrijven nu actief zijn in Birma, Bagdad of Bolivia, overheden moeten
redelijke stappen nemen om onverantwoord gedrag van bedrijven te
beteugelen”, stelt Patricia Feeney van OECD Watch.
De OECD-richtlijnen zijn momenteel één van de weinig beschikbare
beleidsinstrumenten voor maatschappelijk gedrag van bedrijven, zowel
nationaal als internationaal . “Klachten over schendingen van de
richtlijnen worden behandeld door ambtenaren – Nationale Contact Punten
– maar in de praktijk hebben velen een te sterke band met bedrijven om
te kunnen fungeren als geloofwaardige scheidsrechters voor
maatschappelijk gedrag”, zegt Joris Oldenziel, woordvoerder van OECD
Watch.
Toen in 2001 bezorgdheid werd geuit over de activiteiten van de Franse
bedrijven in Birma, faalde de Franse NCP om de betrokken bedrijven te
bekritiseren en negeerde de oproep voor desinvestering.
OECD Watch roept overheden, de OECD en de Europese Commissie op de
aanbevelingen in het ‘Model National Contact Point’ over te nemen. Dit
vergroot de effectiviteit en de geloofwaardigheid van de
OECD-richtlijnen als instrument voor het waarborgen van maatschappelijk
verantwoord gedrag. Als dit jaar geen significante verbeteringen worden
bereikt, verliezen de Richtlijnen hun betekenis.